Salariul minim de 7.600 de lei în sectorul real, convenit de sindicate și patronate

În Republica Moldova, salariul minim în sectorul real al economiei ar putea crește la 7.600 de lei, de la 1 ianuarie 2027, după ce Confederația Națională a Sindicatelor (CNSM) și Confederația Națională a Patronatului (CNPM) au convenit asupra noului cuantum în urma negocierilor colective. Majorarea este de 20.6% față de nivelul actual de 6.300 de lei.

Noul salariu minim va constitui 44.97 lei pe oră, pentru un program complet de lucru de 169 de ore în medie pe lună, potrivit Convenției colective bipartite, semnate miercuri, 7 octombrie, de reprezentanții sindicatelor și ai patronatelor.
„Începând cu 1 ianuarie 2027, salariul minim pentru unitățile din sectorul real al economiei naționale va constitui 7.600 de lei lunar (sau 44.97 lei/oră, pentru un program complet de lucru de 169 de ore în medie pe lună)”, se arată în comunicatul CNSM.
Potrivit sindicatelor și patronatelor, noul cuantum urmărește să asigure o mai bună corelare între nivelul salariului minim și necesitățile sociale. Convenția prevede că acesta va contribui la corelarea cu pragul național al sărăciei și la garantarea calculării unei pensii minime pentru limită de vârstă.
Totodată, salariul minim de 7.600 de lei va reprezenta 43.7% din salariul mediu lunar prognozat pentru anul 2026. Prin urmare, Republica Moldova se apropie de valoarea de referință de 50% prevăzută de Directiva Europeană 2022/2041 privind salariile minime adecvate.
Semnarea Convenției colective a avut loc în cadrul unei mese rotunde organizate de CNSM și Fundația „Friedrich Ebert” Moldova, cu ocazia Zilei Mondiale pentru Muncă Decentă. Evenimentul s-a desfășurat sub genericul „De la minimul de existență la un trai decent: salarii, demnitate și convergență socială europeană”.
În cadrul reuniunii, reprezentanții sindicatelor și ai patronatelor au evidențiat rolul dialogului social în îmbunătățirea nivelului de trai și în apropierea Republicii Moldova de standardele sociale europene.
Noul cuantum se va aplica salariaților din sectorul real al economiei al căror salariu tarifar sau salariu de funcție, pentru un program complet de muncă, este mai mic decât 7.600 de lei.
În cazul angajaților al căror salariu tarifar sau salariu de funcție este deja egal sau mai mare decât noul salariu minim, majorarea nu va fi obligatorie. În aceste situații, angajatorul va putea decide o eventuală creștere în funcție de productivitatea muncii și de posibilitățile financiare ale unității.
„Pentru salariații al căror salariu tarifar sau salariu de funcție este egal cu sau mai mare decât cuantumul salariului minim stabilit prin prezenta Convenție colectivă, majorarea salariului tarifar sau de funcție nu este obligatorie”, precizează comunicatul.
Astfel, noul nivel de 7.600 de lei va deveni, de la începutul anului viitor, pragul minim de remunerare pentru salariații din unitățile sectorului real al economiei, în condițiile unui program complet de muncă.
CITIȚI ȘI: