Social

Cererea pentru servicii de îngrijire a copiilor la locul de muncă al angajaților crește constant. Care sunt provocările întâlnite

Prezentarea Raportului privind serviciile de îngrijire alternative, pe platforma Comisiei protecție socială, sănătate și familie
Sursa: Prezentarea Raportului privind serviciile de îngrijire alternative, pe platforma Comisiei protecție socială, sănătate și familie

Cererea pentru servicii de îngrijire a copiilor la locul de muncă al angajaților crește constant, dar o parte dintre părinți se confruntă cu bariere birocratice, financiare și legislative. La doi ani de la adoptarea legii care permite angajatorilor să ofere astfel de servicii, juriștii de la Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare au evidențiat, într-un raport, progresele legii, lacunele existente și au oferit recomandări pentru îmbunătățirea situației.

Autorii raportului susțin că este necesar mai mult sprijin pentru implementarea măsurilor de susținere a potențialilor prestatori, acordarea de prestații sociale, încurajarea parteneriatelor între autoritățile publice locale și angajatori, precum și eliminarea limitei de vârstă de 3 ani a copiilor, pentru crearea spațiilor prietenoase.

Unul dintre principalele obstacole în dezvoltarea serviciilor alternative de îngrijire a copiilor este lipsa accesului la programe de formare profesională, ceea ce descurajează potențialii îngrijitori, constată Marcel Moraru, jurist de la Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare. De asemenea, înființarea acestor servicii este dificilă și din cauza costurile ridicate, estimate la peste 418.000 lei anual. O soluție ar fi modificarea cadrului legal pentru a permite accesul la subvenții, precum programul „Femei în Afaceri”. Totodată, Marcel Moraru recomandă extinderea eligibilității programului și pentru copiii de peste 3 ani.

Durata vacanței de vară, care în Republica Moldova este de aproximativ 12 săptămâni, ridică unele dificultăți pentru salariații care au copii mai mari de 3 ani. Avem un număr mare de angajați cu copii cu vârste cuprinse între 4 și 10 ani, iar unii angajatori, în încercarea de a concilia viața profesională cu cea personală, nu pot beneficia efectiv de prevederile legii, întrucât acestea se aplică doar pentru copiii cu vârsta de până la 3 ani. Considerăm că această prevedere ar trebui modificată.

Ministerul Muncii și Protecției Sociale recunoaște că este loc de mai bine în implementarea legii cu privire la serviciile alternative de îngrijire a copiilor, iar aceste îmbunătățiri sunt constant discutate cu reprezentanții din Parlament și alte ministere. Potrivit secretarului de la stat al instituției, Vasile Cușca, statul trebuie să promoveze forme legale de angajare pentru persoanele care oferă servicii de îngrijire, precum contractele individuale de muncă și de prestări servicii, pentru a combate munca informală. În prezent îngrijitorii activează în baza contractelor individuale de muncă între persoane fizice și contractele de prestări servicii în baza Codului civil. Totodată, pentru a le ajuta pe mame să revină mai repede în câmpul muncii, prin Planul de Creștere Economică, finanțat cu 1,9 miliarde de euro de Uniunea Europeană, Ministerul intenționează să crească în următorii doi ani cu 5000 numărul locurilor în creșe.

Nu în ultimul rând, așa cum ați menționat, odată ce vom avea mai mulți profesioniști în domeniu, vom putea include și prevederi legislative referitoare la activitatea liber-profesioniștilor. Este necesar să avem un cadru clar, poate chiar un organ de autoreglementare. Pe măsură ce avansăm și tot mai multe persoane se implică în activitățile de îngrijire, putem examina și această oportunitate.

Doar 63% dintre copiii cu vârsta de 2 ani erau integrați, în 2024, în instituții de educație timpurie, rata de încadrare scăzând până la 4,5% în cazul copiilor cu vârsta de 1 an, potrivit analizei Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare. Totodată, potrivit datelor, niciun copil cu vârsta sub 1 an nu a beneficiat de serviciile publice de educație timpurie.

În același an, numărul copiilor înscriși în grădinițe a crescut cu 8 la sută față de 2021, constată studiul. Acest fapt reflectă impactul reformelor și măsurilor de sprijin pentru familii cu copii mici, inițiate începând cu anul 2022, însă acestea rămân a fi insuficiente pentru a răspunde nevoilor familiilor.

De menționat că Legea cu privire la serviciile alternative de îngrijire a copiilor reglementează organizarea și funcționarea a trei tipuri de servicii alternative: servicii organizate de angajator la locul de muncă, servicii individualizate prestate la domiciliul copilului și servicii de tip familial la domiciliul îngrijitorului, pentru maximum cinci copii.

Dumitru Petruleac

Dumitru Petruleac

Autor

Citește mai mult