Uniunea Europeană ar putea finanța construcția liniei de cale ferată Lvov-Iași-Chișinău-Odesa
UE vrea să construiască linia de cale ferată Lvov-Iași-Chișinău-Odesa. Anunțul a fost făcut de comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, în cadrul unei conferințe de presă la Chișinău.
Comisarul a menționat că acest proiect are o importanță strategică foarte mare în zonă, iar calea ferată va avea ecartament european.
„Este un simplu exemplu despre tipul de proiecte pe care o așteaptă pe Moldova alături de partenerii din regiune pentru a-și dezvolta infrastructura de transport. Pentru că infrastructura de transport este o condiție de bază a dezvoltării economice și a schimburilor comerciale”, a menționat Adina Vălean.
Potrivit comisarului, după finalizarea studiului pentru acest proiect, rețeaua de infrastructură din Republica Moldova va fi inclusă în hărțile de infrastructură extinsă ale UE
„Unul din pașii fără precedent și extrem de importanți pe care Republica Moldova îi face în asocierea cu UE este includerea rețelei de infrastructură din Moldova în hărțile de infrastructură extinsă ale UE, așa-numita TEN-T. Asta urmează să fie semnată în curând, pentru că așteptăm finalizarea unui studiu pentru un proiect strategic foarte important în zonă – o linie de cale ferată Lvov-Iași-Chișinău-Odesa cu ecartament european”, a declarat comisarul.
Adina Vălean a precizat că acest proiect va fi finanțat în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei, la care a aderat și țara noastră, prin semnarea acordului respectiv.
Comisarul a menționat că Republica Moldova are depuse deja trei proiecte în acest mecanism. Este vorba despre interconectarea europeană împreună cu România.
„Mâine, voi semna la Constanța finanțarea pentru unul dintre aceste proiecte – podul Ungheni-Ungheni, 16 milioane de euro. Celelalte două proiecte tot pentru poduri sunt în evaluare, dar cred că evaluarea va fi pozitivă. Privind în perspectivă – terminal multimodal, dezvoltarea portului de la Giurgiulești ”, a declarat Adina Vălean.
Potrivit comisarului, deși nu este membră a UE, Republica Moldova are drepturi depline în acest Mecanism și că pentru acest an țara noastră va fi scutită de achitarea cotei de co-finanțare.
Adina Vălean a explicat că, în cadrul Mecanismului, Republica Moldova va putea beneficia atât de finanțare privată, cât și de sprijin sub formă de granturi din partea co-participanților la Mecanism.
Principalul criteriu de selectare a proiectelor este calitatea lor. De aceea, în luna iunie, o echipă de experți ai Comisiei Europene va veni și va explica în detaliu care sunt criteriile, condițiile și cum se face un proiect de succes în cadrul acestui Mecanism. Proiectele sunt acordate de către un comitet independent, care evaluează valoarea proiectului.
Programul Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE) 2021-2027 prevede diverse contribuții financiare, în principal sub formă de granturi, cu rate de cofinanțare diferite, în funcție de tipul de proiect. În cadrul MIE - Transporturi, vor fi puse la dispoziție 25,8 miliarde de euro pentru granturi de la bugetul UE pentru perioada 2021-2027 destinate cofinanțării unor proiecte în domeniul transporturilor în statele membre ale UE.
În cadrul MIE - Energie, vor fi puse la dispoziție 5,8 miliarde de euro pentru cofinanțarea unor proiecte de interes comun în temeiul Regulamentului TEN-E, precum și a unor proiecte transfrontaliere în domeniul energiei din surse regenerabile.
Iar MIE - Digital va investi 2 miliarde de euro în infrastructuri europene de conectivitate și va stimula implementarea și adoptarea de către comunitățile locale a rețelelor 5G.