Bullying-ul afectează unul din cinci elevi în R. Moldova, potrivit Ministerului Educației. Peste 600 de cazuri au fost raportate în primele 5 luni ale acestui an
În Republica Moldova, fiecare al cincilea elev este o victimă a bullying-ului. Doar în primele 5 luni ale acestui an au fost semnalate peste 600 de cazuri de violență între elevi, susțin reprezentanții Ministerului Educației. Potrivit directorilor de școli, victimele bullyingului manifestă stări de anxietate, absentează la ore ceea ce duce la rezultate nesatisfăcătoare la învățătură. Pentru combaterea acestui fenomen de violență, ministerul de resort împreună cu partenerii săi de dezvoltare întreprind campanii de informare, iar în unele cazuri sunt aplicate sancțiuni.
Bullying-ul și cyberbullyingul sunt cele mai răspândite forme de violență în școli. În primele cinci luni ale anului curent au fost raportate 610 cazuri de violență de acest gen, a declarat pentru Radio Moldova Șefa Secției juridice a Ministerului Educației, Rodica Braguța. Potrivit acesteia abuzul emoțional și fizic din școli trebuie înlăturat prin metode educative.
„Pentru noi este important să învățăm să identificăm bullying-ul. De obicei, acesta nu se întâmplă în prezența maturilor, el se întâmâplă atunci când adulți nu sunt. Este important să cunoaștem semnele pe care copiii ni le transmit, pentru ca să putem să vedem că acolo ceva este în neregulă și ulterior să găsim metodele cele mai potrivite de intervenție, să acordăm asistență elevilor. Suntem preocupați să reparăm situația, dar să nu o facem și mai ascunsă sau să se agraveze, deoarece metoda clasică de a pedepsi nu ajută în cazul bullying-ului. Avem cazuri care persistă foarte mult în timp, tocmai din cauza faptului că nu sunt rezolvate eficient”, a menționat Rodica Braguța.
Pentru a combate manifestările de bullying, instituțiile de învățământ organizează campanii de informare. De asemenea, fenomenul este abordat la orele de dirigenție, susține directorul Liceului Teoretic ”Mihai Eminescu” din satul Sipoteni, raionul Călărași, Dumitru Bob.
„Copiii sunt informați. Diriginții și cadrele didactice sunt instruiți, în metodologie sunt arătate semnele de identificare, și în baza acestora ne autosesizăm și mergem după pașii de intervenție. Se implică și părinții, dar în primul rând grupul de lucru școlar analizează cazul cu psihologul și dirigintele, fac plan de intervenție pentru fiecare caz în parte”, a afirmat Dumitru Bob.
Părinții spun că sunt împotriva oricărei violențe asupra copiilor și pledează pentru eliminarea bullying-ului din școli.
„Nu trebuie să stăm într-o parte când un copil este ofensat. Dacă stăm deoparte, nu se va rezolva cu nimic”.
„Și copilul meu a fost supus unei forme de violență. Partea bună este că noi am rezolvat această problemă. Dar, dacă nu o rezolvi la timp, situația se poate agrava alarmant. Este important să eliminăm violența în școli”.
„Nu știu, noi nu am trecut prin asta și nici nu ne gândim că se va întâmpla pe viitor”.
„Din păcate, este un fenomen destul de răspândit. Noi ne dorim să avem copii care nu acceptă bullying-ul", spun părinții.
Amintim că, în luna februarie 2022, Parlamentul a adoptat un proiect de lege care reglementează noțiunea de bullying. Fenomenul este recunoscut ca formă de violență psihologică, care are drept rezultat crearea unei situații de intimidare. Potrivit datelor statistice, cea mai alarmantă situație este în instituțiile de învățământ din Chișinău, unde fiecare al patrulea elev a fost victimă a acestui fenomen sau a asistat la situații de bullying.