Social

Societatea civilă recomandă Ministerului Educației să modifice procedura de achiziție a manualelor școlare

Procesul de achiziție a manualelor școlare nu este pe deplin transparent, iar procedurile defectuoase duc la aprovizionarea deficitară cu titluri de carte, susțin reprezentanții societății civile. Aceștia îi recomandă Ministerului Educației să modifice procedura de achiziție, de rând cu îmbunătățirea calității tehnice a manualelor. De cealaltă parte, Ministerul Educației spune că prioritară este îmbunătățirea procesului de elaborare a manualelor școlare, iar actualmente se lucrează la o modalitate de a dubla remunerarea autorilor de manuale.

Aplicarea regulamentului adoptat în 2022 privind achiziția de manuale școlare comportă un șir de riscuri, printre care eficiența redusă a procedurilor de achiziții și aprovizionarea deficitară a elevilor cu manuale școlare, a declarat coordonatoarea de proiecte de la Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă, Olga Diaconu.

„Evaluarea desfășurată de Consiliul pentru aprobarea manualelor rămâne secretă. Numele evaluatorilor manualelor nu va mai apărea pe copertele manualelor, ceea ce considerăm că nu este corect. Opacitatea procesului de achiziție stimulează fraude și/sau încheierea unor acorduri anti-concurențiale. Costurile pentru manualele școlare sunt mai mari și are de suferit calitatea manualelor”.

La rândul său, directoarea executivă a Asociației „Părinți Solidari”, Ala Revenco, a subliniat că la ultima procedură de achiziționare a manualelor, pentru 80% din loturi a fost o singură ofertă sau niciuna, fapt care denotă o concurență redusă. Specialista recomandă Ministerului Educației să modifice Regulamentul de achiziție a manualelor sau să-și asume responsabilitatea pentru elaborarea conținutului acestora. De asemenea, relevantă este și calitatea hârtiei și a copertei manualelor școlare.

„Noi vedem, fie să fie divizate achizițiile de servicii de elaborare a manualelor de servicii de tipar, fie Ministerul Educației să-și asume responsabilitatea pentru elaborarea manualelor. O astfel de abordare ar avea mai multe beneficii, precum: drepturile de autor ar rămâne Ministerului Educației, ceea ce ar simplifica elaborarea sau modificarea ulterioară a manualelor. Trebuie să fie implementate mecanisme în care să fie evitate conflictele de interese, să fie revizuite și îmbunătățite caracteristicile tehnice a manualelor”.

Îmbunătățirea mecanismului de procurare a manualelor școlare este o prioritate pentru ministerul de profil, care propune dublarea remunerării autorilor de manuale noi. Potrivit unui proiect în curs de elaborare, în procesul de redactare a manualelor destinate elevilor vor fi implicate cadre didactice profesioniste.

De asemenea, ministerul de resort, anunță că în următoarea perioadă va fi lansată o nouă licitație pentru achiziționarea a 34 de titluri de manuale școlare.

Amintim că, la sfârșitul lunii trecute, Parlamentul a aprobat modificări la Legea privind achizițiile publice, conform cărora în procesul de selectare a manualelor, calitatea conținutului va constitui până la 70 de procente, în comparație cu ponderea de 40 la sută aplicată până în prezent. De asemenea, în procesul de selectare a manualelor prețul va conta în proporție de 30 la sută.

Carolina Străjescu

Carolina Străjescu

Autor

Citește mai mult