Social

Prin intermediul școlilor model instituțiile de învățământ general vor deveni mai incluzive pentru copiii cu necesități speciale

Prin intermediul programului național de școli model instituțiile de învățământ general din Republica Moldova vor deveni mai incluzive pentru copiii cu necesități speciale. În procesul renovării se va pune accent pe modernizarea rampelor de acces, dotarea cu echipamente tehnice, susțin reprezentanții Ministerului de profil. La rândul lor, directorii de licee remarcă o creștere a numărului de copii cu dizabilități, ceea ce determină implementarea unor măsuri pentru a facilita incluziunea socială.

Una dintre instituțiile de învățământ din Republica Moldova care urmează să fie transformată într-o școală model este Liceul „Mihai Eminescu” din Cimișlia.

Managera instituției, Nina Nenescu afirmă că dezvoltarea tehnologiilor, participarea democratică, asigurarea incluziunii sociale și conștientizarea problemelor de mediu sunt principii esențiale în Programul Școlilor model, care trebuie aplicate inclusiv în instituția pe care o conduce. Directoarea liceului a afirmat la Radio Moldova, că prin intermediul proiectului se va pune accent pe incluziunea socială, deoarece numărul copiilor cu cerințe speciale este în creștere.

„Avem nevoie de a ridica calitatea educației, să punem accent, mai ales, pe incluziunea socială pentru că se mărește numărul de copii cu cerințe educaționale speciale și provocările actuale ne impun niște schimbări, care se cer a fi abordate dintr-o nouă perspectivă. Aș pune accent foarte mult pe conștientizarea problemelor de mediu, principiul nou abordat în cadrul acestui proiect”.

Prin intermediul programului național, lansat la mijlocul lunii februarie, instituțiile de învățământ vor fi asigurate cu rampe de acces, a subliniat consultantul principal de la Ministerul Educației și Cercetării, Sergiu Coceaș. Potrivit acestuia, în școlile model vor fi create și centre de resurse educaționale, dotate inclusiv cu dispozitive asistive.

„Este un proiect inovativ la capitolul incluziune, noi vorbim despre dotarea cu rampe accesibile pentru că avem unele instituții cu rampe, dar doar de bifă. Avem blocuri sanitare adaptate și doar pentru persoanele cu necesități speciale pentru că sunt și profesori în vârstă, sunt și persoane sănătoase care au dificultăți motorice, au o traumă la picior. De asemenea, un ascensor și un lucru pe care noi îl considerăm foarte important este centrul de resurse educaționale incluzive dotat cu dispozitive asistive disponibile”.

Amintim că, prin intermediul programului național „Rețeaua Școlilor Model”, lansat la mijlocul lunii februarie, 35 de instituții de învățământ general din Republica Moldova urmează să fie renovate până în 2025.

Aceasta înseamnă investiții în infrastructură, modernizarea conținuturilor educaționale, echipamente digitale de ultimă generație, săli de curs și laboratoare performante, terenuri de sport, transport, alimentație gratuită. Primele 10 instituții au fost deja selectate și vor fi renovate pe parcursul acestui an cu sprijinul financiar al Băncii Mondiale.

Carolina Străjescu

Carolina Străjescu

Autor

Citește mai mult