Vinul moldovenesc devine tot mai solicitat pe piețele internaționale. Valoarea exporturilor a crescut cu 24% în 2023
În anul 2023, exporturile de vin au crescut cu 18% în volum și 24% în valoare, comparativ cu anul 2022, fapt ce indică o cerere internațională mai puternică și o recunoaștere a calității vinurilor. Europa rămâne cea mai mare piață pentru vinurile din Republica Moldova, fiind înregistrată o creștere valorică de 36%, informează Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare.
O majorare semnificativă a exporturilor vinurilor moldovenești se atestă și în Statele Unite ale Americii, fiind înregistrată o majorare de 84% în valoare.
În anul 2023, volumul exportului vinului moldovenesc pe piețele externe a ajuns la 123 de milioane de litri, cu o valoare totală de 192 milioane de dolari SUA. Principalele piețe de export au fost România, Polonia, Cehia, SUA și China, potrivit datelor Oficiului Național pentru Vie și Vin (ONVV).
De asemenea, producția vinicolă din R. Moldova a ajuns în ultimii ani și în destinații noi și exotice, cum ar fi Australia, Emiratele Arabe Unite, Bolivia, Congo, Benin, Burundi, Malaysia sau Republica Dominicană. Totodată, la începutul lunii aprilie a fost lansată Asociația Wine of Moldova în Japonia, dedicată promovării vinurilor moldovenești pe piața japoneză. Prețul este aproape dublu față de cel oferit în UE, iar producătorii noștri sunt ajutați de experți cu renume internațional să-și promoveze vinurile cât mai eficiente.
Ministerul de resort mai anunță că tot anul trecut, s-a reușit și crearea unui vin de calitate superioară, ghidat de tehnologia inteligenței artificiale în toate etapele de producție – de la recoltare la fermentare, tratare, crearea cupajelor, designul etichetelor și comunicare.
Prin urmare, proiectul s-a bucurat de recunoaștere și apreciere internațională, evidențiind potențialul țării noastre de a inova în domeniul vitivinicol prin adoptarea tehnologiilor avansate.