Internațional

Corespondență//Alegerile europene amenințate de ingerința străină

Alegerile europene de anul acesta sunt amenințate mai mult ca oricând de amenințările străine. Structural mai vulnerabile decât altele la operațiunile de propagandă, alegerile europene din luna iunie vor fi un test în mărime naturală pentru Digital Services Act, noul regulament european privind moderarea platformelor digitale și a rețelelor sociale.

Mai mult decât alegerile naționale, votul european suferă de slăbiciuni structurale în fața operațiunilor de destabilizare. Prezența la vot este scăzută din punct de vedere istoric, iar în țările UE mai puțin populate, campaniile de influență pot, chiar dacă ajung doar la un număr limitat de alegători, să aibă repercusiuni semnificative. Mai mult, cu douăzeci și șapte de membri, în țările vizate, resursele rețelelor sociale sunt sub presiune, cum au remarcat mai mulți oficiali ai Comisiei Europene în cadrul prezentării noilor măsuri privind moderarea platformelor mari rezultate din Digital Services Act (DSA, legislația europeană privind serviciile digitale), în luna martie.

Douăzeci și șapte de structuri și sisteme de alegeri europene în tot atâtea țări. Și la fel de multe oportunități pentru operațiunile de propagandă și manipulare din exterior menite să influențeze rezultatele alegerilor transcontinentale: de la 6 la 9 iunie, 360 milioane de alegători sunt chemați la urne pentru a-și alege deputații europeni.

În ultimele săptămâni, tot mai multe guverne europene și servicii de informații au denunțat public operațiunile de dezinformare care le vizează. În Cehia și Polonia, serviciile secrete au anunțat că au demontat o rețea de corupție și propagandă pro-rusă, centrată în jurul site-ului Vocea Europei. În Franța, unde ministerul de externe a anunțat mai multe campanii de intervenție desfășurate de rețeaua rusă cunoscută sub numele de „RRN”, sau „Doppelgänger”, ministrul de Externe, Stéphane Séjourné, a luat cuvântul la începutul aprilie, cerând instituirea unui „regim de sancțiuni dedicat special celor care susțin companiile de dezinformare".

În alte cazuri, autorii încercărilor de manipulare sunt clar identificați individual: cotidianul american The Washington Post a putut consulta o serie de documente interne ale Kremlinului care arată că Ilia Gambașidze, un antreprenor identificat deja de Meta ca fiind unul dintre principalii lideri ai rețelei „Doppelgänger” , a fost implicat și în proiectarea mesajelor de propagandă destinate Statelor Unite și Europei.

Site-uri de propagandă și operațiuni hibride

Votul va servi drept test pe scară largă pentru DSA, care prevede măsuri restrictive și obligații de transparență în ceea ce privește moderarea de către platformele mari. Dacă nimeni nu consideră textul ca pe o baghetă magică pentru a rezolva toate problemele. Aproape toate campaniile dezvăluite în ultimele luni au vizat diseminarea argumentelor pro-ruse, fără ca întotdeauna să se poată stabili o legătură directă cu Moscova. În Bulgaria, o „fermă de ciuperci”, o rețea vastă de 400 site-uri web și câteva zeci de pagini de Facebook, de exemplu, răspândește elemente de propagandă rusă la scară foarte largă, dar scopul său ar putea fi, de asemenea, cel puțin parțial, comercial.

Principala necunoscută rămâne: eficacitatea acestor operațiuni. De la începutul războiului din Ucraina, Rusia a investit enorm în campanii de influență, adesea într-o manieră grosolană. La aceasta se adaugă o stăpânire mai mult sau mai puțin fină a codurilor politice locale, sau chiar a limbajului țărilor vizate, ceea ce face uneori mesajele difuzate de aceste campanii de propagandă de neînțeles sau ridicole.

Ceea ce este comic, dacă n-ar fi de multe ori eficace în ceea ce se numește tehnologia "deepfake” este că ea nu e complet nouă: a fost deja folosită de foarte mult timp în războiul informațional dintre Rusia și Ucraina. Și adesea, răspânditorii dezinformarii vin cu metode cât se poate de simple: în timpul demonstrațiilor fermierilor din primăvară în Franța, unele imagini foarte reale de la televiziunea BFM-TV din Franța au fost difuzate de mai multe canale de propagandă pro-ruse. Doar că imaginile erau de acum doisprezece ani .

AUTOR: Dan Alexe

Citește mai mult