Politic

INTERVIU// Vasile Pușcaș: Republica Moldova trebuie să meargă mai rapid în procesul de negocieri, în trei - patru ani

În cazul în care, după alegerile parlamentare, la guvernare vine un partid anti-european, procesul de negocieri poate fi înghețat, retras sau există posibilitatea de amânare pe o perioadă definită sau nedefinită, ceea ce, evident, seamănă foarte mult cu negocierile internaționale, susține fostul negociator-șef al României la Uniunea Europeană, Vasile Pușcaș într-un interviu pentru Radio Moldova. Însă, potrivit lui, în acest caz, este cât se poate de riscant pentru țară să nu înainteze în procesul de negocieri. Dăunează nu doar credibilității, dar și procesului intern de dezvoltare. Are efecte în planul dezvoltării pieței, în capacitatea economică și în relațiile sociale.

Radio Moldova: Domnule Pușcaș, astăzi este anunțată deschiderea oficială a negocierilor de aderare a RM la Uniunea Europeană. Mai departe, ce urmează?

Vasile Pușcaș: După deschiderea oficială a negocierilor de aderare, urmează evaluarea internă a compatibilității legislației interne cu legislația europeană. După aceasta, se poate face strategia de negociere și se va începe propriu-zis pe capitolele existente, cele 35 de capitole și clusterele anunțate. Deci, undeva anul viitor se va intra efectiv în negocierea capitolelor.

Radio Moldova: Cum credeți că pot dura aceste negocieri, pornind de la exemplul României, dar și al altor state? Ce trebuie să facem ca stat astfel încât să mergem la fel de rapid și să nu întrerupem acest proces pentru a ajunge repede la tratatul de negocieri?

Vasile Pușcaș: Dumneavoastră trebuie să mergeți chiar mai rapid. Dumneavoastră trebuie să mergeți în 3-4 ani pentru a putea face față la ceea ce se numește procedura de ratificare și aceasta va fi foarte consumatoare de timp, datorită faptului că sunt 27 de state ale căror parlamente vor dori să discute tratatul de aderare. Pentru aceasta, trebuie lucrat foarte sistematic atât pe transpunerea legislativă, cât și pe aplicarea propriu-zisă a legislației europene.

Radio Moldova: Tot mai mulți experți ne spun că negocierile vor fi dificile și anevoioase. Cum credeți, unde va întâmpina dificultăți Republica Moldova și ce ar trebui să facă pentru a le depăși?

Vasile Pușcaș: În ceea ce privește Republica Moldova, cred că dificultățile nu pot fi decât de ordin intern, legate de capacitatea administrativă și de capacitatea de mobilizare pentru aplicarea politicilor europene la specificul și interesul local. Dacă guvernele și autoritățile locale vor ezita, nu vor susține procesul, dacă parlamentul va întârzia cu transpunerea legislativă, atunci vor exista întârzieri și probleme. Dar, dacă se va proceda sistematic și bine organizat, atunci se poate obține o performanță foarte bună. Din experiența României, primii ani nu au fost foarte buni tocmai din acest punct de vedere, deoarece a întârziat în domeniul capacității administrative, întârziere care s-a manifestat, din păcate, și după aderare. A trebuit să facem un efort foarte mare pentru a ne onora cuvântul și angajamentul de a adera în 2007. Greutăți există, nu este un dans de seară, ci o muncă de zi și noapte, astfel încât Republica Moldova să poată arăta că angajamentele pe care și le-a asumat sunt realiste și în favoarea atât a Republicii Moldova, cât și a Uniunii Europene.

**Radio Moldova: Dle Pușcaș, ceea ce ați spus mai sus, v-ați referit la dificultățile de ordin intern, dar care pot fi dificultățile de ordin extern? **

Vasile Pușcaș: Dificultățile de ordin extern pot fi foarte multe. Toată negocierea se petrece într-un context care este și european, și internațional, iar acest context nu îl putem prevedea acum, dar trebuie neapărat să fim atenți la el pentru a putea obține avantaje sau pentru a elimina riscurile. Vă dau un exemplu: noi am avut la un moment dat evenimentele din Statele Unite cu celebrele turnuri care au schimbat paradigmele în sistemul internațional și în relațiile internaționale. Acest lucru ne-a provocat la o modificare a strategiei de negocieri în funcție de contextul internațional. Și în cazul Republicii Moldova, vor fi foarte multe elemente de noutate de context. Unul dintre acestea, care va trebui foarte bine monitorizat de autorități, ONG-uri și universități, va fi acela al inovațiilor și transformărilor care se vor petrece la nivelul Uniunii Europene. Uniunea Europeană însăși este într-un proces de transformare și acest lucru poate genera elemente care să favorizeze sau să încetinească procesul de negocieri.

Radio Moldova: Domnule Pușcaș, ați menționat puțin mai sus că, în cazul României, întârzierea propriu-zisă a fost din cauza capacităților administrative. Ați fost în Republica Moldova și ați văzut care este situația. Cum credeți, are Republica Moldova capacități administrative cu care să meargă mai departe în procesul de negocieri?

Vasile Pușcaș: În ceea ce privește cazul Republicii Moldova, este mult mai simplu. România și Polonia erau statele care aveau atât o populație mai mare, cât și o structură economică foarte complexă și o administrație locală care performa mai mult sau mai puțin. În ceea ce vă privește pe dumneavoastră, nu sunteți un stat care să aibă nevoie de o capacitate administrativă complexă dacă Guvernul și autoritățile locale se vor concentra pe ceea ce au de făcut. Personal, nu văd o problemă.

Radio Moldova: Negocierile de aderare și transpunerea legislației naționale sunt ireversibile sau pot fi anulate dacă la guvernare ajunge un partid anti-european?

Vasile Pușcaș: Sunt procedurile de înghețare și în cadrul acestui tip de negocieri care a fost astăzi discutat. Există posibilitatea de înghețare, există posibilitatea de retragere, există posibilitatea de amânare pe o perioadă definită sau nedefinită, ceea ce, evident, seamănă foarte mult cu negocierile internaționale. Însă, pentru acest caz, este cât se poate de riscant pentru țară să nu înainteze în procesul de negocieri. Dăunează nu doar credibilității, dar și procesului intern de dezvoltare. Are efecte în planul dezvoltării pieței, în capacitatea economică și în relațiile sociale.

Radio Moldova: Ce greșeli făcute de București în procesul de negocieri poate evita Chișinăul?

Vasile Pușcaș: Bucureștiul a făcut greșeli pe care dumneavoastră nu le veți face, pentru că situația este cu totul alta și parametrii de evoluție a țării sunt cu totul alții. Ceea ce puteți face dumneavoastră este să urmăriți foarte bine interesul și armonizarea propriului interes cu interesul european al statelor membre și al Comunității Europene. România a făcut greșeli în situația în care nu a putut să se mobilizeze politic, nu a reușit întotdeauna să facă evaluări de impact asupra modului de aplicare a acquis-ului comunitar și al politicilor europene, iar câteodată autoritățile în anumite compartimente și ministere au fost mult prea delăsătoare, crezând că aderarea vine de la sine și nu e un produs al pregătirii interne.

Cristina Popescu

Cristina Popescu

Autor

Citește mai mult