Social

Angajații de la CFM au întâmpinat Paștele cu salariul de la Crăciun: Autoritățile nu exclud reducerea numărului de angajați

Mai mulți angajați de la Calea Ferată (CFM) susțin că nu și-au primit salariile de trei luni. Fostul director al întreprinderii, Oleg Tofilat, declară că veniturile s-au diminuat, din motiv că a scăzut cantitatea de mărfuri exportate din Ucraina în România. Pe de altă parte, autoritățile declară că instituția trebuie să treacă printr-o reformă serioasă și nu exclud reducerea numărului de angajați la întreprindere.

stiri.md
Sursa: stiri.md

Angajații de la CFM spun, sub protecția anonimatului, destăinuiesc că întreprinderea de stat are probleme mari și trebuie să le soluționeze în regim de urgență. Aceștia au destăinuit că familiile lor au întâmpinat Paștele cu salariul de la Crăciun.

„Din martie nu am primit salariul. La început de iunie am primit salariul pentru februarie. Problemele sunt mari. La noi nu are pe cine să reducă, tineret nu vine. Omul vrea să muncească și la sfârșitul lunii să primească salariul”, a spus un angajat al CFM.

„Se primește că am făcut Paștele cu salariul de la Crăciun”, a spus un alt angajat al instituției.

Veniturile întreprinderii s-au diminuat din motiv că a scăzut cantitatea de mărfuri exportate din Ucraina în România, iar Calea Ferată a transportat mai puțini pasageri, spune fostul director al instituției, Oleg Tofilat.

„Din veniturile operaționale, cam 95 la sută este transport mărfuri și cam 5% sunt călătorii. S-a deschis portul Odesa din toamna anului trecut și tranzitul de cereale practic a dispărut, ceea ce a redus drastic tranzitul de cereale pe feroviar. Acum merg direct la Odesa fără a avea nevoie să ajungă la Constanța. Era un combinat metalurgic care reprezenta cam 20% din veniturile CFM. Ultimul timp operațiunile acestea au scăzut considerabil”, a declarat Oleg Tofilat.

Calea Ferată trebuie să treacă printr-o reformă serioasă, afirmă ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu. El a declarat într-o emisiune la Rlive că Guvernul investește acum în infrastructură, iar întreprinderea ar putea reduce din personalul acesteia.

„CFM este o companie. Trebuie să se optimizeze, să fie profitabilă. Dacă cifrele arată că această Cale Ferată poate fi gestionată cu 100 de oameni, dar sunt 200, noi am solicitat demult ministerului, fiecare cost care se întâmplă la CFM trebuie să fie analizat. Este nevoie de 10 contabili sau doar 8? Statul nu poate să plătească pierderile unei companii”, a menționat Andrei Spînu.

Amintim că la începutul acestei luni, conducerea CFM a anunțat că datorează angajaților peste 70 de milioane de lei. Întreprinderea exclude contractarea unui credit pentru salarii și se angajează să adune bani din vânzarea fierului vechi, dar și din chiriile de spații.

Anterior, CFM a contractat un credit de la Agenția Proprietății Publice, printr-o întreprindere de stat, pentru a acoperi restanțele salariale înregistrate la sfârșitul anului 2023, și primele luni ale anului 2024.

De precizat că situația la Întreprinderea „Calea Ferată a Moldovei”, care se confruntă cu probleme financiare în ultima perioadă, a început să se agraveze după luna august 2022, când a scăzut tranzitul din Ucraina. Pierderile estimative ale întreprinderii au constituit aproape 150 de milioane de lei în anul 2023.

Citește mai mult