Criză de personal în asistența socială din raionul Ialoveni: lipsă de cadre și salarii mici
Raionul Ialoveni se confruntă cu o criză acută de personal, atât în rândul asistenților sociali comunitari, cât și al specialiștilor în protecția drepturilor copiilor. Cauza principala sunt salariile mici, spun autoritățile locale. În prezent, nouă posturi de asistent social comunitar rămân vacante, inclusiv 3 în orașul Ialoveni unde activează acum un singur asistent social. Satele Văsieni, Ruseștii Noi și Pojăreni nu au nici un asistent social. La Răzeni activează 2 asistenți în loc de trei, iar la Bardar – unul din doi.
Singura asistenta socială din Bardar lucrează cât pentru doi
Valentina Bivol este de mai bine de doi ani asistentă socială în localitatea Bardar, care are peste 5.000 de locuitori. Tânăra specialistă ar trebui să împartă volumul zilnic de muncă cu încă un asistent social, dar postul rămâne vacant și neatractiv din cauza salariului mic. „Este greu să faci față unei comunități atât de mari de una singură, ne mobilizăm. Avem perioade când suntem foarte aglomerați și atunci ne vine foarte greu. Rămânem peste program, ne luăm de lucru și acasă, dar mă strădui să fac față”.
Valentina Bivol spune că salariile mici raportate la volumul mare de lucru îi descurajează pe angajați să rămână în sistem. Ea speră că reforma Restart lansată de Guvern va presupune și stimulente financiare, pe lângă multiplele schimbări în sectorul asistenței sociale din Republica Moldova.
„Sperăm să fim mai motivați financiar, pentru că salariul nostru a rămas un pic în urmă. În alte domenii bugetare salariile au crescut, dar la noi s-a oprit procesul. Tineretul trebuie motivat financiar să rămână în localitate, să avem locuri de muncă”.
Deși lucrează cât pentru doi, Valentina Bivol reușește să răspundă prompt la apelurile localnicilor. Zinaida Stavila este pensionară și îngrijește de cei doi nepoți minori ai săi, după ce mama copiilor a decedat acum trei ani. Femeia spune că ori de câte ori s-a adresat asistentei sociale a primit ajutor.
„Tare mă ajută, nici cuvinte nu am. Mereu am primit ajutor când m-am adresat și m-a susținut cu una, cu alta și la greu. Iată acum o să mă ajute să scriem o cerere pentru școală că ne este greu. Am o pensie de 2770 de lei, copiii mai primesc 2200 de lei, dar am un credit de 40 de mii pe care l-am luat pentru a trage gazul și pe care îl dăm cu încetul”.
Deficitul de asistenți sociali, agravat de salariile mici
Pe lângă cele 9 funcții vacante de asistenți comunitari, raionul Ialoveni se confruntă și cu o lipsă de specialiști în drepturile copiilor, având un singur specialist din cinci posturi disponibile, spune Raisa Beșliu, șefa Direcției asistență socială Ialoveni. Ea subliniază necesitatea unor măsuri urgente pentru a îmbunătăți condițiile de muncă ale asistenților sociali.
„Este complicat să facem față provocărilor și cerințelor înaintate față de noi. Nu neg, problema ar fi și salariile mici pe care la moment le primesc asistenții sociali. Sper că este undeva în planul ministerului de a crește salariile asistenților sociali comunitari”.
Ministerul Muncii: 94% din locurile planificate sunt ocupate
Sistemul de asistență socială dispune de resurse umane necesare să ofere prestații populației eligibile și servicii sociale de calitate, iar acoperirea deficitului de personal rămâne o prioritate, a precizat secretarul de stat al ministerul Muncii și Protecției, Vasile Cușca, într-un comentariu pentru Teleradio-Moldova.
„Deficitul de personal nu este specific anumitor zone concret. La moment, cel puțin o unitate de asistent social este angajată în fiecare primărie”, a precizat Cușca.
În Republica Moldova sunt 14.787 de angajați care lucrează în domeniul asistenței sociale. Din 1 ianuarie, Ministerul Muncii și Protecției Sociale este cel care gestionează direct sistemul, preluând atribuțiile anterioare ale consiliilor raionale și gestionând circa 300 de servicii sociale în toate raioanele Republicii Moldova, cu excepția UTA Găgăuzia și municipiul Chișinău.
Odată cu lansarea reformei „Restart” în 2023, a fost introdusă și poziția de specialist în protecția drepturilor copilului. Autoritățile și-au propus să angajeze până în 2026 circa 300 de astfel de specialiști, care vor fi vor fi detașați în primării și arondați uneia sau mai multor localități, reieșind din numărul efectiv de copii din cadrul acesteia/acestora. Până acum, 128 persoane au fost angajate în această funcție.