Social

Comerțul electronic a crescut cu peste 15% în ultimul an

În timp ce locuitorii de la sate nu prea fac cumpărături online, cei de la orașe apelează frecvent la magazinele de pe Internet, constată un studiu realizat de Camera de Comerț Americană din Moldova. 80% din populația în vârstă nu utilizează serviciile oferite de magazinele online.

Peste 320 de mii de orășeni, cu vârste cuprinse între 18-64 de ani, au efectuat plăți online, anul acesta, fie pentru a procura produse alimentare și de larg consum, fie pentru a achita serviciile comunale.

Aproximativ 470-520 de magazine online din țara noastră vând produse, dar numai 82 dintre acestea au avut un trafic mediu lunar de peste 30 de mii de vizitatori în perioada februarie - aprilie.

Peste 76% din achitările online provin din vânzarea biletelor de avion și din plățile pentru serviciile de telecomunicații. Aproximativ 200 de mii de turiști străini, care au vizitat țara noastră, anul trecut, au plătit pe internet pentru zboruri și hoteluri. Numărul de platforme de internet care acceptă plăți cu cardul bancar s-a dublat în ultimii trei ani.

Potrivit studiului, aproape toate companiile din Republica Moldova, inclusiv întreprinderile mici, plătesc salariile pe conturile bancare ale angajaților, conectate la cardurile lor bancare. Pensionarii primesc, de asemenea, plăți sociale pe conturile lor bancare.

Autorii studiului “Piața electronică în Moldova în anul 2024” concluzionează că, în următorii trei ani, dezvoltarea pieței de comerț electronic din Republica Moldova va depinde de creșterea veniturilor populației, precum și de eforturile principalilor comercianți online de a-și extinde și diversifica portofoliile de produse, de a îmbunătăți experiența de cumpărare pe Internet a clienților și de a oferi prețuri mai mici decât în comerțul cu amănuntul offline.

În decembrie 2023, existau 1,96 milioane de carduri bancare active emise de băncile din Moldova, aproape fiecare consumator din țara noastră având unul sau mai multe carduri bancare și acces la Internet. Prin urmare, nu ne putem aștepta la o creștere semnificativă a audienței comerțului electronic, susțin autorii studiului.

Serafim Gangan

Serafim Gangan

Autor

Citește mai mult