Corespondență // „Cowboys și indieni” într-un război cultural electoral în Germania
În Germania, unde Saxonia, un land fost comunist, se îndreaptă spre alegeri generale, se preconizează că AfD-ul (Alternative für Deutschland) de extrema dreaptă va ajunge pe primul loc, un afiș electoral a declanșat o dispută aprigă pentru sau contra stereotipurile care pot fi interpretate ca insultătoare.
O serie de afișe, aparținând politicianului conservator din CDU, Christian Hartmann, înfățișează un saxon grăsuț, purtând o coafură din pene ca un indian american. Este el, candidatul creștin-democrat, care face aluzie la relația de amor a Germaniei cu o serie de romane cu tematică Vestul Sălbatic, romanele cu indianul Winnetou ale scriitorului Karl May, foarte populare în întregul bloc de est, dar mai ales în România, unde in anii comunismului s-au și turnat o serie de producții cinematografice româno-occidentale cu Winnetou, cu „cowboy și indieni”, folosind peisaje din munții Dobrogei, munții Măcin, și figuranți locali în rolurile de indieni, precum actorul român Colea Răutu.
Iată însă acum Germania târâtă într-un război cultural electoral după ce un candidat CDU a folosit personajul Winnetou ca inspirație pentru afișele de campanie.
Afișele electorale cu o caricatură de indian au fost considerate de mulți ca un soi de pângărire a mitului. Hartmann și-a apărat afișele și a descris dezbaterea ca fiind „lipsită de bunul simț necesar”. El a mai spus că „noi, în Saxonia, am riscat mult pentru dezbateri și libertatea de exprimare în 1989”, referindu-se la protestele împotriva regimului comunist est-german.
Karl May, autorul acestor romane, care a murit în 1912, este considerat scriitorul cu cele mai bune vânzări din lumea germanofonă și unul dintre cei mai de succes scriitori germani din toate timpurile, calculat pe baza vânzărilor. Cărțile sale, care și-au început viața ca romane în serie, în ziare și broșuri populare, s-au vândut în aproximativ 200 de milioane de exemplare în întreaga lume și au fost traduse în 40 de limbi.
Generații de copii din Germania, dar și din lagărul comunist au crescut cu romanele și filmele germane despre Winnetou și Old Shatterhand. Pentru cei care nu cunosc lumea lui Winnetou, trebuie subliniat că romanele lui Karl May au fost atât de populare, încât până și naziștii s-au abținut să le interzică, în ciuda îndoielilor cu privire la modul în care erau văzute ca contrazicând idealurile lor rasiale, deoarece prezentau favorabil niște oameni de culoare... niște "sălbatici".
Se știe că până și Adolf Hitler era un fan și un cititor avid ale romanelor lui Karl May. Asta pentru că eroul era Old Shatterhand, un fel de superom german care trage și vânează mai bine decât indienii, iar britanicii și americanii sunt prezentați acolo ca niște ticăloși fără suflet.
În urmă cu exact doi ani, în august 2022, editura Ravensburger Verlag, care posedă drepturile, a primit de altfel o lungă serie de plângeri privind “stereotipele rasiste” din felul în care sunt descriși indienii în aceste romane de la sfârșitul secolului XIX și a anunțat că s-ar putea să nu le mai publice în viitor, calificându-le drept „literatură colonială”, vehiculând „prejudecăți rasiste”.
Winnetou verbieten? „Völlig absurd“
Aparenta decizie a editurii de a opri publicarea divizează publicul german și comentatorii sociali și culturali. Susținătorii inițiativei au descris încercările literare ale lui May de a evoca o idilă în țara de origine a indigenilor din America de Nord drept o „minciună, care neagă complet genocidul indigenilor, confiscarea nedreaptă a pământurilor lor lor de către coloniștii albi și distrugerea habitatului lor natural”, a scris Die Zeit, care rezumă întreaga dezbatere.
În schimb, tabloidul Bild, care a condus apelurile pentru repunerea cărților în vânzare, numește scandalul „total absurd”, insistând că „isteria aceasta” stârnită artificial va arde pe rugul gândirii presupus corecte „eroul copilăriei noastre”.
Germanii nu glumesc cu Winnetou. Un exemplu care ne arată că politica de astăzi poate atinge și literatura pentru adolescenți.
Autor: Dan Alexe