Social

Angajații CFM trec la patru zile de muncă pe săptămână. Serghei Tomșa: „Trebuie să salvăm situația”

În plin regres financiar și cu datorii la salarii de peste 150 de milioane de lei, Întreprinderea de Stat „Căile Ferate din Moldova" a decis să instituie, din septembrie, programul de patru zile lucrătoare pe săptămână. Motivul invocat de administrația întreprinderii este scăderea semnificativă a transporturilor de marfă și, respectiv, scăderea veniturilor. Directorul interimar al CFM, Serghei Tomșa, a declarat pentru Moldova 1 că măsura va reduce din povara achitării datoriilor salariale față de angajați. În același timp, Tomșa recunoaște că măsura ar putea determina angajații să-și dea demisia.

„Este o situație destul de complicată. Transporturile au scăzut foarte, foarte mult și încasările de la aceste transporturi de marfă sunt foarte mici și nu ne permit să asigurăm achitarea solariilor la timp sau să facem cheltuieli pe partea de exploatare. Sigur, din acest motiv trebuie de luat careva măsuri pentru a micșora aceste cheltuieli de exploatare. Asta este una dintre cele măsuri că am luat noi”.

Serghei Tomșa a precizat că măsura nu va afecta circulația trenurilor, dar va avea impact asupra activității generale a întreprinderii. Directorul interimar al Căilor Ferate a spus că nu este pentru prima dată când întreprinderea apelează la măsuri similare: „Au fost cazuri și mai grave, când am lucrat trei din cinci zile”.

Și șeful Agenției Proprietăți Publice (APP) Roamn Cojuhari a declarat pentru Teleradio-Moldova că angajații CFM au fost nevoiți și în trecut să lucreze un număr redus de zile pe săptămână.

„Calea Ferată, în așa situație, nu este la prima zi. Au fost ani în perioadele anterioare când Calea Ferată lucra și mai puține zile pe săptămână. (...) Trebuie să fie adaptată la situația de zi, deoarece noi vorbim de soarta a peste 5000 de oameni. (...) Noi depunem tot efortul ca situația să fie îmbunătățită”.

Reducerea numărului de zile lucrătoare va diminua și mai mult salariile angajaților, a recunoscut Tomșa. El admite că situația ar putea determina angajații să plece din sistem.

„Noi am dus o discuție cu angajații. Ce facem: or pierdem întreprinderea, or toți punem mâna la mână și stabilizăm situația la întreprindere. Asta este. Altă soluție nu există. Ceea ce facem noi, reformele interne, doar asta durează, ele nu se fac într-o zi și nu se fac într-o lună. Toți împreună trebuie să salvăm situația. Altfel nu poate să fie”.

Autoritățile estimează că măsura ar putea genera economii de 7-8 milioane de lei lunar. Deși inițial se dorește ca această măsură să fie temporară, ea ar putea fi extinsă, dacă va fi necesar, a mai precizat directorul interimar al întreprinderii.

În prezent, la CFM activează puțin peste 5.700 de angajați. Abia în august, întreprinderea a început să achite salariile pentru luna aprilie. De la începutul anului, aproximativ 500 de feroviari și-au depus cererile de demisie.

Ecaterina Arvintii

Ecaterina Arvintii

Autor

Citește mai mult