„5 minute de securitate”: Cine poate apăra pacea în Republica Moldova? Răspunsul expertului
Deși suntem o țară neutră, pe teritoriul Republicii Moldova continuă să staționeze ilegal armata Federației Ruse. De mai bine de trei decenii, conflictul înghețat cu regiunea transnistreană nu a mai fost soluționat, iar de când Federația Rusă a atacat ilegal și nejustificat Ucraina, cetățenii se întreabă dacă regiunea transnistreană reprezintă o amenințare la adresa securității noastre și cine ne poate ajuta să menținem pacea.
Un cetățean pe care l-am intervievat în stradă a adresat expertului nostru o astfel de întrebare:
„Ce proiecte sau activități planifică organizația Atlanticului de Nord în privința misiunii de patrulare la granița cu regiunea transnistreană, având în vedere că avem o zonă secesionistă? Cum ar vedea ei clarificarea situației date pentru a proteja inclusiv cetățenii noștri? Deoarece sunt cazuri de abuzuri, adică sunt încălcate drepturile și libertățile cetățenilor de către regimul de la Tiraspol”.
Răspunsul expertului pe securitate al organizației Watchdog, Pavel Horea, în cadrul rubricii „5 minute de securitate”:
„Conform acordului de încetare a focului moldo-rus din 1992, au fost formate așa-zisele forțe mixte de menținere a păcii, conform acelui document, care au fost compuse la acea dată din trei contingente ale forțelor combatante sau ale forțelor participante în acel conflict: forțele armate ale Federației Ruse, cele ale Republicii Moldova și așa-zisele forțe paramilitare ale administrației de la Tiraspol. Totodată, au fost și acei observatori din partea Ucrainei. Din păcate, a fost formată o instituție care se numește Comisia Unificată de Control, care ar trebui să mențină ordinea și să împiedice încălcarea normelor și acordului care a fost semnat în 1992, dar aceasta nu prea face față provocărilor actuale, practic nu poate să intervină din cauza că deciziile se iau în consens, iar fie partea rusă, fie partea transnistreană blochează deciziile.
Singura organizație care ajută și încearcă să soluționeze problemele care apar este OSCE, care prin misiunile sale la hotarul administrativ al regiunii transnistrene încearcă să soluționeze situațiile atunci când autoritățile constituționale ale Republicii Moldova sesizează unele abateri. Din păcate, NATO nu poate interveni sub nicio formă în acest format, chiar dacă autoritățile de la Chișinău în nenumărate rânduri au insistat pe încercarea de a schimba acest contingent de menținere a păcii, din unul militar, din care fac parte aceste trei părți, într-unul internațional, care să fie cu participare largă a Organizației Națiunilor Unite. Atât partea rusă, cât și partea transnistreană au refuzat acest lucru; respectiv, noi suntem în formatul actual.
Deci, putem spune că NATO ne poate ajuta doar la reziliență sau la o instruire mai bună și la o asigurare cu resurse a autorităților Republicii Moldova, a forțelor armate și la o instruire mai bună pentru a face față provocărilor și a proteja cetățenii noștri din stânga Nistrului, care fie au fost persecutați, fie se află în dificultate”.
În concluzie, NATO nu poate oferi sprijin în misiunea de patrulare la granița cu regiunea transnistreană, însă poate contribui la instruirea militarilor moldoveni pentru a face față provocărilor diverse. Din cauza statutului său de neutralitate, Republica Moldova nu poate beneficia de implicarea NATO în soluționarea conflictului transnistrean. Vicepremierul pentru reintegrare, Oleg Serebrian, a menționat anterior că, atâta timp cât războiul din Ucraina va continua, soluționarea conflictului transnistrean va fi imposibilă, având în vedere că doi dintre actorii importanți implicați în formatul de negocieri 5+2 sunt actualmente în conflict.
Mai mulți oficiali de la Chișinău au subliniat că modul în care se va rezolva problema transnistreană depinde în mare măsură de felul cum se va încheia războiului din Ucraina.