Licitația de la Aeroport – anulată: încercare de a da în chirie spațiile comerciale eșuează din nou
O nouă licitație organizată la Aeroportul Internațional Chișinău (AIC) a eșuat. Se întâmplă după ce doar o singură companie s-a înscris în cursa pentru închirierea spațiilor comerciale destinate alimentației publice și comerțului specializat în zona sterilă a aerogării.
Potrivit unui comunicat emis de AIC, comisia de licitație s-a întrunit astăzi, 21 octombrie, și a constatat lipsa concurenței, având un singur participant la licitație pentru loturile 1 și 2, motiv pentru care procesul a fost anulat.
Reamintim în acest context că, pe 19 octombrie, s-a încheiat etapa de depunere a cererilor de participare la licitația cu strigare în vederea selectării unui locatar pentru spațiile Duty Free din incinta aeroportului. Atunci, reprezentanți ai AIC au declarat pentru presă că, și de această dată, singura companie care a manifestat interes și a depus actele este Lagardere, o companie franceză.
Contactată pentru un comentariu, purtătoarea de cuvânt a AIC, Natalia Cojocaru, a refuzat să ofere un nume, dar a precizat că, în perioada care urmează, reprezentanții aeroportului vor veni cu informații suplimentare.
Licitațiile eșuate de la Aeroport
Autoritățile au anunțat prima licitație cu strigare pentru spațiile comerciale de la Aeroport în ianuarie 2024. De atunci, mai multe licitații au fost anulate sau amânate, după ce o singură companie se înscria în cursă – Lagardere. Doar în cazul primei licitații, au participat două companii – Le Bridge și Lagardere. „Nu a fost asigurată o concurență suficientă” – a declarat Agenției Proprietății Publice la acea vreme.
Prim-ministrul Dorin Recean și ministrul Infrastructurii Andrei Spînu au declarat, anterior, că licitațiile de la Aeroport ar fi eșuat din cauza unui „sabotaj” pus la cale de „gruparea criminală Șor”. Ulterior, deputații au operat modificări la legislație, iar în rezultat Aeroportul Internațional Chișinău a fost inclus în lista bunurilor care nu pot fi privatizate. Legea ce stipulează acest lucru și decretul de promulgare al președintei Maia Sandu au fost publicate pe 24 mai în Monitorul Oficial, devenind lege.
Reamintim că Aeroportul Internațional Chișinău a fost concesionat în anul 2013, atunci când a devenit proprietatea companiei Avia Invest, controlată de Ilan Șor. Contractul de concesiune, stabilit pentru o perioadă de 49 de ani, obliga compania să efectueze investiții de peste 240 de milioane de euro. Din 28 martie 2023, Aeroportul nu mai este administrat de compania „Avia Invest”, ci a trecut în gestiunea statului. În aprilie 2023, președinta Maia Sandu declara că Aeroportul Chișinău este, din nou, al cetățenilor, menționând că urmare a schemelor din 2013, statul a pierdut venituri în valoare de 1,6 miliarde de lei.