Tot mai mulți consumatori își revendică drepturile. Ce domenii sunt vizate
Tot mai mulți consumatori sesizează autoritățile atunci când consideră că le sunt încălcate drepturile. Responsabilii din domeniul protecției consumatorului spun că, anul curent, numărul plângerilor a crescut semnificativ față de anii precedenți pe anumite domenii.
Doar în primele luni ale acestui an, la Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor au fost recepționate peste o mie de sesizări, majoritatea vizând prestarea de servicii necalitative, a declarat la emisiunea „Spațiul Public” de la Radio Moldova, reprezentanta instituției, Tatiana Frunză.
„Atunci când consumatorul scrie o petiție, la sigur va primi un răspuns, deoarece în conformitate cu Codul contravențional, petiția, dacă nu este pe domeniul inspectoratului se redirecționează către autoritatea competentă. Deci, petiționarul la sigur va avea un răspuns, indiferent de la care autoritate va primi. Cele mai reclamate subiecte sunt serviciile prestate necorespunzător. Poate le avem problemă de asta că nu sunt reglementate ca legislație, ca hotărâri de guvern, dar avem niște liste verificate, unde ne ghidăm ce trebuie să verificăm la acel agent economic”, a declarat Tatiana Frunză.
Vitalie Rapcea, director de program la Centrul Analitic Independent Expert-Grup susține că, pentru a-și îndeplini angajamentele de țară candidată la Uniunea Europeană, Republica Moldova trebuie să intensifice măsurile de protecție a consumatorilor interni și transfrontalieri.
„Până la zi, spre exemplu consumatorii din Republica Moldova care cumpărau în Uniunea Europeană ei eventual se puteau adresa fie la autoritățile din țările din Uniunea Europeană, iar acum există această posibilitate de a se adresa domestic. Dacă au cumpărat ceva și le-a fost încărcat dreptul în Uniunea Europeană și cei ce au cumpărat ei nu este conform așteptărilor care au fost vociferate sau stipulate în contract de către comerciant, atunci ei se pot adresa mai întâi către centru pentru a încerca o soluționare pe cale amiabilă și mult mai rapidă, după ce deja tranzacția s-a materializat”, spune Vitalie Rapcea.
Asemenea centru este prezent în toate țările din blocul comunitar, iar scopul principal este de a asista gratuit litigiile transfrontaliere, prioritar pe cale amiabilă, afirmă directoarea executivă a Centrului European al Consumatorului din Republica Moldova, Mihaela Pascal.
„În cazul în care nu se reușește pe cale amiabilă, atunci se intervine deja prin intermediul autorităților cu funcție de protecție a consumatorilor, atât din țara noastră cât și din țările respective ale Uniunii Europene. Litigiile apărute atunci când un cetățean al Republicii Moldova achiziționează produse și servicii de pe piața din Uniunea Europeană sau viceversa - când un cetățean al Uniunii Europene achiziționează bunuri și servicii de pe piața din Republica Moldova”, a menționat Mihaela Pascal.
O parte componentă a procesului de negocieri privind aderarea la Uniunea Europeană este și implementarea Acquis-ului comunitar, care conține capitole și prevederi privind protecția consumatorului. Centrul European al Consumatorului a fost lansat la începutul acestei luni, de către Centrul Analitic Independent Expert-Grup în parteneriat cu Institutul pentru Politici și Reforme Europene și finanțat de Uniunea Europeană.