Economic

Autoritățile instituie reguli mai stricte pentru service-urile auto. Reacția antreprenorilor din domeniu

Reguli mai stricte pentru autoservice-urile din Republica Moldova. Pentru a spori siguranța în trafic și a proteja drepturile consumatorului, precum și pentru a cauza mai puține daune mediului, autoritățile au elaborat un regulament care prevede condițiile de dotare tehnică minimă și modul de organizare a activității unităților specializate. Proiectul de hotărâre se află în consultări publice cu reprezentanții din domeniu și își propune să asigure calitate înaltă a reparațiilor și condiții concurențiale egale pentru companii.

imagine simbol
Sursa: imagine simbol

În prezent, companiile care prestează servicii auto nu dispun de un regulament în care să fie stabilite condițiile obligatorii și dotarea tehnică necesară pentru asigurarea unor servicii de calitate. Recent, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a elaborat un astfel de document, care include o listă de echipamente și dispozitivele pe care trebuie să le aibă un autoservice. Potrivit calculelor prezentate de autorități, costurile pentru dotarea tehnică a unui atelier specializat variază de la 54.000 de lei până la 220.000 de lei.

Autoritățile precizează că lipsa reglementărilor clare poate duce la reparații ineficiente, punând în pericol siguranța în trafic, în special în cazul sistemelor critice precum frânele și direcția, dar și la problemele de mediu.

Inițiativa urmează să fie examinată și aprobată de Guvern. Agenții economici de pe piață vor avea o perioadă de tranziție de 12 luni pentru a se adapta la noile cerințe după intrarea în vigoare a legii, a menționat secretarul de stat de la Ministerul Infrastructurii, Mircea Păscăluță.

Noi ne-am luat după principiile din România, noi trebuie să reglementăm printr-o hotărâre de Guvern, toată activitatea legată de autoservice în scopul de a asigura cumva servicii reglementate pentru consumator. Noi avem lista cu tipurile de servicii, anexa cu utilajele, care trebuie să fie dotate o întreprindere. Deci, e într-o formă de consultări, și trebuie să ne asigurăm că o să fie receptivi, toți cei care prestează asemenea servicii și o să discutăm în așa cât să găsim posibilități de a lucra legal, cu anumite condiții specifice, în interesul consumatorului”, a menționat Mircea Păscăluță.

Vladimir Gherasimenco, proprietarul unui centru de autoservice susține că o asemenea inițiativă va face ordine pe piață și va crea condiții concurențiale egale pentru cei care operează asemenea servicii.

Dacă sunt la momentul dat, o mulțime de autoservice-uri în ghilimele, care sunt prin toate garajele, care au pur și simplu o încăpere și acolo au investit 20-30 de mii de lei, dintre care să mp pun eu care am investit câteva milioane, și el face o lucrare mai ieftină pe piață, care nu plătește impozite nu îl controlează nimeni. Pentru mine, îl văd proiectul acesta ok. Noi avem utilajele de calitate, practic de ultimă generație. Practic noi fiecare an, jumătate de an, investim”, a spus Vladimir Gherasimenco.

Pe de altă parte, unii agenți economici susțin că nu dispun de resurse financiare suficiente pentru a se conforma noilor reglementări. În același timp perioada de tranziție de un an de zile după intrarea în vigoare a legii nu este suficientă, susține Serghei Jereghi, proprietarul unui centru de autoservice.

Sigur, dați-mi bani și eu le schimb pe toate măcar și mâine. Cei de la guvernare vor să facă, ei peste noapte s-au gândit și susțin că așa va fi bine. Poate și e corect așa, dar ca să implementezi în primul rând trebuie să faci condițiile, finanțările. De a renova ceva necesită cheltuieli, care să mă scuzați, nimeni nu le are, în ziua de azi noi toți practic muncim ca să supraviețuim”, menționează antreprenorul.

Potrivit datelor din Registrul activităților conexe, în 2024 erau înregistrați aproximativ 800 de agenți economici din această sferă.

Dumitru Petruleac

Dumitru Petruleac

Autor

Citește mai mult