Feroviarii își vor primi salariile pentru luna august 2024. Sindicatele din ramură amenință cu noi proteste dacă nu le vor fi îndeplinite revendicările
Restanțele salariale ale feroviarilor pentru luna august 2024 ar putea fi în curând achitate, anunță reprezentanții Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Aceștia explică faptul că datoriile la salarii vor fi plătite pe etape, iar în prezent se procesează cele pentru august. Concomitent, autoritățile se concentrează pe reducerea cheltuielilor și creșterea veniturilor prin implementarea unor proiecte de modernizare. De cealaltă parte, feroviarii amenință din nou cu proteste dacă nu le vor fi îndeplinite revendicările.

Doar 7 din cele 31 de filiale ale Căilor Ferate din Moldova și-au primit salariile pentru luna august, iar datoriile salariale acumulate se ridică la 191 de milioane de lei, a menționat la emisiunea „Spațiul Public” de la Radio Moldova, președintele Federației Sindicale a Feroviarilor, Ion Zaporojan. Acesta mai spune că feroviarii vor ieși din nou la proteste pe 28 februarie, dacă nu le vor fi îndeplinite cerințele, printre care se numără plata restanțelor salariale, acordarea de subvenții pentru sectorul feroviar și măsuri pentru a stopa plecările în lanț ale personalului Căii Ferate din Moldova.
„Noi o să discutăm, o să vedem, dacă Guvernul, Parlamentul nu se implică, vom face tot posibilul ca să-i trezim, pentru că deja sunt 10 ani, dar în ultimii patru ani era deja posibil de făcut ceva, ca CFM să nu aibă astfel de situații, pentru că într-adevăr la ziua de astăzi, datoriile la Calea Ferată față de furnizor, se ridică la peste un miliard de lei. Pentru Moldova Gaz - 25 de milioane, pentru Termoelectrica -19 milioane, și multe multe altele”, a menționat Ion Zaporojan.
Autoritățile nu pot stabili o dată exactă, până la care ar putea fi achitate toate restanțele salariale ale feroviarilor, dar susțin că procesul a început și că în prezent sunt în proces de achitare salariile pentru luna august 2024. În plus, Guvernul depune eforturi pentru modernizarea Căii Ferate din Moldova și creșterea veniturilor acesteia, astfel încât să evite acumularea pe viitor a datoriilor de acest fel, a menționat secretarul de stat de la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Mircea Păscăluță în aceeași emisiune. Totodată, el a exclus posibilitatea unui faliment al Căii Ferate din Moldova.
„Noi încercăm să valorificăm toate activele care nu sunt utilizate în activitatea operațională, vorbim despre imobile, vorbim despre locomotive vechi, care sunt scoase din uz, și aici discutăm despre valorificarea lor, pentru ca imediat să aducem surse de venit, să fie acoperite, acele cheltuieli și datorii salariale. Ele se plătesc etapizat, acum se achită pentru luna august, și spuneam, prioritatea noastră este plata salariilor. Întreprinderea de stat Calea Ferată, trebuie să se transforme într-o întreprindere sustenabilă”, afirmă Mircea Păscăluță.
Problemele financiare ale întreprinderii Calea Ferată din Moldova au început în 2009, când a scăzut brusc transportul de mărfuri până la 4,4 milioane de tone de la 11 milioane de tone din anul anterior. O altă scădere a transportului feroviar de marfă la CFM, de până la 3,5 milioane de tone, s-a produs în anul 2016. În perioada 2017-2019, aceste cifre variau de la 4,3 milioane până la 4,9 milioane de tone. Evident, transportul de pasageri nu aducea un profit semnificativ întreprinderii, deficitul fiind acoperit de veniturile înregistrate în transportul de mărfuri.
Instituția explică scăderea mărfurilor prin lipsa de fonduri pentru reabilitarea infrastructurii, inclusiv prin achiziția de noi locomotive. În plus, traficul feroviar de mărfuri a devenit lent și costisitor, de aceea a scăzut cota de piață a transportului feroviar în favoarea celui rutier, mai rapid și mai competitiv.
Problemele financiare de la Calea Ferată din Moldova s-au agravat mai mult, începând cu vara anului 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina a scăzut drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Schimbarea a dus la diminuarea veniturilor CFM și, implicit, la întârzieri din ce în ce mai mari la plata salariilor angajaților.
În plin regres financiar și cu datorii la salarii de milioane de lei, CFM a decis să instituie, din septembrie 2024, un program de patru zile lucrătoare pe săptămână. Întreprinderea își motiva atunci decizia prin scăderea semnificativă a volumului de transport de mărfuri. În încercarea de a reduce povara financiară și de a plăti parțial datoriile salariale, CFM a scos la licitație, pe parcursul anului trecut, vagoane și piese vechi, însă măsurile s-au dovedit a fi insuficiente pentru redresarea situației economice.