Social

Primele 250 tone de motorină din rezerva de stat au ajuns la Calea Ferată din Moldova

Agora
Sursa: Agora

Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) a primit primele 250 de tone de motorină din rezerva de stat, livrate de Agenția Rezerve Materiale în baza dispoziției Guvernului. Combustibilul va fi utilizat pentru transportul mărfurilor și pasagerilor, permițând astfel redirecționarea resurselor financiare către redresarea situației economice a întreprinderii și achitarea restanțelor salariale către angajați.

Potrivit CFM, întreprinderea continuă să implementeze măsuri de optimizare a cheltuielilor pe toate domeniile gestionate și depune eforturi pentru a menține activitatea și continua reforma instituțională demarată, în scopul acordării serviciilor calitative de transportare a călătorilor și mărfurilor.

„CFM apreciază intervenția Guvernului în situația creată și mizează în continuare pe susținere, reieșind din rolul important în dezvoltarea economică a țării și importanța strategică a întreprinderii”, notează sursa citată.

Amintim că „Calea Ferată din Moldova” se confruntă cu un șir de probleme care periclitează activitatea întreprinderii. Pentru a redresa situația în domeniu, Guvernul își propune să relanseze activitatea CFM prin investiții în infrastructură. Astfel, anual, statul ar putea aloca, timp de cinci ani, 400 de milioane de lei pentru întreținerea și modernizarea rețelei feroviare, în baza unui contract multianual care urmează a fi semnat între Ministerul Infrastructurii și Calea Ferată din Moldova, în urma unor consultări publice.

Problemele financiare ale întreprinderii Calea Ferată din Moldova au început în 2009, când transportul de mărfuri a scăzut de peste două ori. Declinul a urmat și în 2016, iar în 2022, situația s-a agravat și mai mult, când tranzitul feroviar din Ucraina s-a redus drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Schimbarea a dus la diminuarea veniturilor CFM și, implicit, la întârzieri tot mai mari la plata salariilor angajaților, care au început să se confrunte cu restanțe de câteva luni. În plin regres financiar și cu datorii la salarii de milioane de lei, CFM a decis să instituie, din septembrie 2024, un program de patru zile lucrătoare pe săptămână. Întreprinderea își motiva atunci decizia prin scăderea semnificativă a volumului de transport de mărfuri. În încercarea de a reduce povara financiară și de a achita parțial datoriile salariale, CFM a scos la licitație, pe parcursul anului trecut, vagoane și piese vechi, însă măsurile s-au dovedit a fi insuficiente pentru redresarea situației economice.

Schimbarea a dus la diminuarea veniturilor CFM și, implicit, la întârzieri tot mai mari la plata salariilor angajaților, care au început să se confrunte cu restanțe de câteva luni. Nemulțumiți, feroviarii au organizat mai multe proteste, însă fără rezultat.

Daniela Savin

Daniela Savin

Autor

Citește mai mult