Social

Republica Moldova testează integrarea tehnologiei inovative în educație în peste 100 de școli

Republica Moldova va deveni prima țară care va experimenta la scară largă integrarea tehnologiei inovative în educație. O platformă ce oferă elevilor posibilitatea de a înțelege mai aprofundat disciplinele școlare, precum matematica, fizica, biologia, chimia, geografia și istoria va fi testată în peste 100 de școli din țara noastră. În acest sens, Ministerul Educației și Cercetării, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău și compania care a elaborat platforma au semnat un Memorandum de Înțelegere.

Proiectul-pilot se va derula în rețeaua de Școli-Model și în alte instituții selectate, beneficiind de sprijinul metodologic al Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” și al Centrului Național de Inovații Digitale în Educație „Clasa Viitorului”. Pe parcursul implementării, va fi realizat un studiu amplu pentru a evalua impactul tehnologiei asupra performanțelor școlare, a gradului de implicare a elevilor și a motivației acestora pentru învățare. Rectorul Universității Pedagogice, Alexandra Barbăneagră, a subliniat importanța colaborării dintre mediul academic și cel de afaceri.

Este prima dată când în procesul de învățământ vor fi introduse și pilotate tehnologiile de HAPTING. Ne bucură enorm faptul că în acest proces al modernizării procesului educațional, digitalizării procesului în instituțiile noastre, se implică și mediul de afaceri. Este o companie de educație tehnologică care, cu pași mici, dar sigur, face progrese atât la nivel național, cât și mondial cu privire la promovarea tehnologiilor digitale. Vreau să zic că acest produs este un produs autohton, dar care deja s-a făcut vizibil și în plan european.

Platforma permite elevilor să folosească obiecte virtuale tridimensionale prin intermediul unor aplicații pe dispozitive mobile, combinând experiența vizuală cu cea tactilă. Fondatorul companiei, Emil Chichioi, a explicat viziunea din spatele platformei „Haptilica” și a oferit o demonstrație practică, în care a prezentat cum pot explora elevii structura inimii umane sau complexitatea corpurilor geometrice în format 3D.

Astăzi, în educație, foarte mult se utilizează gamingul, deci experiențe de tip jocuri, ca să-i atragă pe elevi. Dar, de fapt, unul din cele mai naturale moduri de angajament este corpul. Pe asta noi o aducem. O altă experiență pe care o avem aici va fi o experiență la biologie, unde elevii pot să învețe despre inimă. Elevii pot să țină în mână acest obiect și să studieze într-un regim de 360 de grade acest corp care este inima. Și ei aici pot să vadă, de fapt, ei învață despre circuitul sângelui. La fel ei pot să interacționeze cu acest obiect ca să studieze multe lucruri.

Această platformă este o ocazie deosebită de a testa tehnologia inovativă creată în Republica Moldova pentru domeniul educațional, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun.

Așteptăm să crească interesul elevilor, în special pentru disciplinile STEM și să le creăm niște experiențe unice de învățare. Și avem și marea speranță ca tehnologia asta, odată pilotată și îmbunătățită aici, acasă, să servească ca soluție pentru întreaga lume și compania din Republica Moldova să ajungă să fie solicitată la nivel global. Și ne dorim, de altfel, să invităm și alte companii care vor să investească în educație. Eu cred că e nevoie de cel puțin jumătate de an pentru a testa și cu siguranță o să fie multe lucruri care trebuie îmbunătățite în soluția tehnologică. Dar dacă într-un an de zile reușesc să îmbunătățească produsul, noi suntem deschiși să-l introducem în utilizare la scară largă în școlile noastre.

Potrivit Ministerului Educației, inițiativa urmărește stimularea interesului față de procesul de învățare, creșterea frecvenței elevilor la ore și consolidarea relației dintre ei și cadrele didactice.

Olga Mînzat

Olga Mînzat

Autor

Citește mai mult