Economic

480 de milioane de dolari: costul serviciilor prestate de transportatorii moldoveni peste hotare în 2022

Anul trecut, transportatorii din Republica Moldova au prestat servicii peste hotare în valoare de 480 de milioane de dolari, ceea ce reprezintă cu peste 200 de milioane de dolari mai mult față de anul 2020, când ramura s-a prăbușit din cauza pandemiei de COVID-19. Despre aceasta a menționat expertul economic Veaceslav Ioniță în ediția săptămânală „Analize economice”. Potrivit acestuia, unul dintre domeniile care au avut cel mai mult de suferit în ultimii ani, dar și care își revine rapid este transportul avia.

Expertul economic, Veaceslav Ioniță, susține că anul trecut s-a constatat o bună recuperare a ramurii, după criza pandemică din 2020. Important acum este să asigurăm dezvoltarea domeniului fără de care nu este posibilă creșterea economică a țării, a declarat Veaceslav Ioniță.

„În 2020, ramura s-a prăbușit practic de două ori, până la 250 de milioane de dolari fără servicii de transport. În 2022 estimăm că ele au crescut până la 480 de milioane, ajungând la maximă istorică din toate timpurile. Transportul internațional de pasageri este de 95 de milioane de dolari, iar transport internațional de mărfuri - de 340 de milioane de dolari”, a explicat expertul.

Până în anul 2011, volumul de servicii avia din Republica Moldova era estimat la 45-50 de milioane de dolari, iar până în 2020 s-a ajuns la 118 milioane de dolari, ceea ce a reprezentat un record absolut. Situația însă s-a schimbat radical odată cu începutul pandemiei de COVID-19, când această piață s-a prăbușit de aproximativ patru ori și a ajuns la 33 de milioane de dolari, a mai precizat expertul economic.

„Până în 2003, transportul aerian de pasageri în Republica Moldova era unu, care să zicem așa, creștea, dar nu prea creștea. În anul 2013, noi vedem, o creștere pur și simplu fenomenală, care este legată de anularea regimului de vize. Cetățenii Republicii Moldova au început să circule foarte intens, am ajuns la 2,4 miliarde cetățeni/kilometri transportați. După aceasta, avem o cădere de trei și patru ori. Și în prezent această ramură se recuperează rapid, dar încă n-am ajuns la nivelul din anul 2019”, a punctat Veaceslav Ioniță.

Referitor la transportul feroviar, economistul a menționat că până în 1990 acesta constituia 90% din tot transportul de mărfuri. Dacă în 1995 se transportau pe cale feroviară peste 13 milioane de tone anual, în 2003 s-a ajuns la aproximativ 14 milioane de tone de mărfuri anual, iar ulterior s-a atestat o cădere continuă până în anul 2020, când volumul de mărfuri exportat cu trenul era de 2,9 milioane de tone de mărfuri anual. În 2022, volumul a crescut până la 3,8 milioane de tone de mărfuri, datorându-se în mare parte războiului din Ucraina și producției agricole mari, care a trebuit să fie transportată pe cale feroviară.

Bogdan Nigai

Bogdan Nigai

Autor

Citește mai mult