Republica Moldova a transpus 35 de acte normative referitoare la transport, prevăzute în Acordul de Asociere cu UE
Republica Moldova a transpus 35 de acte normative din cele 65 referitoare la transport, prevăzute în Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană. Cu toate acestea, situația privind transportul aerian este complicată, în special după retragerea din țara noastră a companiei Wizz Air. Despre aceasta s-a discutat în cadrul audierilor publice cu privire la evoluția implementării Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană, organizate de Comisia parlamentară politică externă și integrare europeană.
Membrul comisiei economie, buget și finanțe, Sergiu Lazarenco, a menționat că este necesar să fie accelerat ritmul de implementare a prevederilor Acordului de Asociere, dar și a recomandărilor Comisiei Europene pentru a putea lansa negocierile de aderare.
„Ne grăbim, pentru că trebuie să începem negocierile. Or, dacă noi începem negocierile se deschide o ușă mari de fonduri de preaderare de care o să beneficieze, inclusiv, Ministerul Infrastructurii, pentru că este o problemă actuală. Transportul aerian, din 65 de acte 35 au fost transpuse. Totodată situația în acest domeniu este una complicată, după plecarea operatorului din Ungaria. Vreau să înțeleg ce acțiuni face ministerul, astfel încât noi să nu fim o țară izolată și cetățenii noștri să poată beneficia în continuare de zboruri în țările Uniunii Europene”.
Referitor la situația din transportul aerian, în special, după retragerea din țara noastră a companiei Wizz Air, Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Lilia Dabija, a precizat că spațiul aerian al Republicii Moldova este sigur și urmează să înceapă discuții cu alți operatori care ar putea veni în țara noastră.
„Am rămas și noi nedumeriți de decizia dânșilor, le-am prezentat rapoartele actualizate, care demonstrează că spațiul nostru aerian este unul sigur. Dânșii își mențin poziția pe care noi o regretăm, dar sperăm că vor reveni ulterior. Noi suntem în discuții incipiente cu alți operatori.”
Secretarul de stat în domeniul Transporturilor la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Mircea Păscăluță, a menționat că Republica Moldova a transpus toate prevederile Uniunii Europene referitoare la siguranța și securitatea zborurilor.
„Aspectele legislative nu au influențat și nu influențează venirea sau retragerea anumitor operatori. Noi suntem nedumeriți de decizia WizzAir. În ceea ce privește securitatea aeriană, există mecanisme de conlucrare între Ministerul Apărării și Autoritatea Aeronautică Civilă, c are asigură o reacție adecvată tuturor riscurilor de securitate. Alți operatori aerieni nu și-au arătat intenția de a pleca de pe piață. Un impediment sunt taxele aplicate pentru operatorii aerieni”.
În cadrul audierilor publice organizate de Comisia parlamentară politică externă și integrare europeană s-a discutat și despre implementarea prevederilor Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană și domeniile de infrastructură, energetică, drumuri.