Corespondență // Prețul automobilelor electrice: UE vs. concurența chineză
Protejarea industriei europene și a noilor tehnologii a fost una din principalele promisiuni făcute în fața Parlamentului European de către șefa, reconfirmată în funcție, a Comisiei UE Ursula von der Leyen. Motivația? Faptul că făbricile chinezești primesc subvenții de la stat care permit acestor vehicule să aibă prețuri mai coborâte decât cele ale concurenților europeni. Anul trecut, China a exportat mașini electrice în UE pentru 10 miliarde de euro, dublându-și cota de piață la 8%.
Așa încât, marți 20 august, Comisia Europeană a publicat cuantumul noilor taxe, ușor revizuit în scădere, asupra mașinilor electrice din China, dar urcând la 36,3 %, pe care intenționează să îl aplice la importul anumitor categorii de vehicule. Această decizie a fost luată la finalul unei investigații conduse de Bruxelles cu privire la subvențiile alocate de Pekin industriei auto chineze, pentru a preveni concurența neloială cu producătorii europeni.
Iată așadar o nouă răsturnare de situație în saga taxelor vamale UE puse pe vehiculele electrice chinezești O victimă colaterală a protecționismului european va fi, am mai pomenit asta, automobilul de marca Renault Dacia Spring, care trebuie teoretic să fie comercializat în Europa din octombrie în noua sa versiune fabricată în China, începând teoretic de la 18.900 de euro.
Reacția chineză la noile taxe europene nu a întârziat. Miercuri, ca răzbunare, China a anunțat deschiderea unei investigații privind practicile comerciale ale anumitor produse lactate, în special brânzeturi și anumite lapte și smântână, exportate de Uniunea Europeană. Pekinul a deschis deja în ianuarie, ca reacție la anunțurile europene anterioare, investigații privind coniacul francez și anumite produse din carne de porc și a depus o plângere la Organizația Mondială a Comerțului (OMC). Deși agricultura europeană este subvenționată masiv, Bruxelles-ul pretinde că este în conformitate cu OMC.
Valoarea testului
Mai multe dificultăți se combină în această chestiune. Încetinirea economiei chineze a determinat consumatorii chinezi să cumpere mai puțin, ceea ce a plasat industria în exces de capacitate de producție. Aceste surplusuri sunt aruncate pe piața europeană, mai ales că taxele vamale 100 % impuse de Statele Unite asupra vehiculelor electrice chinezești le -au închis definitiv piața americană.
În același timp, îngrijorați să vadă Europa inundată de mașini electrice chinezești ieftine în detrimentul modelelor produse pe teritoriul lor, așa cum a fost cazul panourilor solare, europenii au decis să lupte și să arunce o privire mai atentă asupra sistemului de subvenții practicat de China. Numai industria auto are peste 12 milioane de angajați în Europa; aceste locuri de muncă trebuie păstrate, în timp ce trei sferturi din vehiculele exportate de China în 2022 au fost către UE.
Acest conflict, însă, nu trebuie să dureze pentru totdeauna. Acesta servește drept test pentru China, care suferă de capacități de supraproducție în mai multe sectoare. De asemenea, are o valoare de test pentru Europa, care se angajează să pună capăt vânzării de mașini cu motor termic în 2035. Închiderea protecționistă a pieței vehiculelor electrice ieftine, precum taxarea abuzivă a celor chinezești, ar încetini această tranziție.
Autor: Dan Alexe