O nouă victorie pentru R. Moldova în litigiul privind concesiunea AIC: Komaksavia, obligată să achite peste 100 de mii de euro
Republica Moldova a obținut o nouă victorie în litigiul internațional privind concesiunea Aeroportului Internațional Chișinău, după ce Curtea de Apel Svea din Stockholm a respins, pe 14 februarie, cererea depusă de Komaksavia Airport Invest Ltd (Cipru) împotriva statului moldovean. Potrivit Ministerului Justiției, decizia instanței suedeze reconfirmă hotărârea emisă de Tribunalul arbitral al Institutului de Arbitraj al Camerei de Comerț din Stockholm pe 3 august 2022, care a stabilit că Komaksavia nu a realizat o investiție protejată în conformitate cu Acordul de promovare și protejare reciprocă a investițiilor dintre Moldova și Cipru.

Ca urmare, Curtea de Apel Svea a constatat că:
- Transferul a 95% din capitalul social al Avia Invest către Komaksavia nu a constituit o investiție protejată;
- Komaksavia nu a demonstrat că a făcut o contribuție reală și nu și-a asumat un risc economic concret;
- Tribunalul arbitral a aplicat corect normele internaționale privind protecția investițiilor.
Astfel, Curtea de Apel Svea a acceptat integral poziția Republicii Moldova și a obligat Komaksavia să achite 105 000 euro și 10.000 de dolari, plus dobândă, reprezentând cheltuielile de judecată ale statului moldovean.
Litigiul a fost inițiat de Komaksavia Airport Invest Ltd în mai 2020, compania susținând că statul moldovean ar fi intervenit ilegal și discriminatoriu în investiția sa în Avia Invest SRL, fostul concesionar al Aeroportului Internațional Chișinău.
În august 2022, Tribunalul arbitral din Stockholm a respins cererea Komaksavia, stabilind că nu există o investiție protejată conform acordurilor internaționale. Compania cipriotă a contestat decizia la Curtea de Apel Svea, însă cererea sa a fost definitiv respinsă pe 14 februarie 2025.
Aeroportul Internațional Chișinău a fost dat în concesiune companiei Avia Invest în 2013, pentru o perioadă de 49 de ani. Compania se obligase să investească circa 250 de milioane de euro în dezvoltarea aeroportului.
În 2019, o comisie parlamentară a investigat concesionarea aeroportului și a concluzionat că selectarea companiei a avut loc cu încălcări, iar Avia Invest ar fi fost administrată indirect de oligarhul fugar Ilan Șor. Guvernarea a acuzat concesionarul că nu a investit sumele promise în dezvoltarea aeroportului și a obținut în instanță rezilierea contractului.
În iulie 2020, Agenția Proprietății Publice a reziliat contractul de concesionare a aeroportului. Potrivit ASP, Avia Invest nu a investit banii promiși, peste 66 de milioane de euro, în dezvoltarea Aeroportului Chișinău.
De cealaltă parte, Avia Invest a acuzat Republica Moldova de presiune și a făcut apel la Curtea de Arbitraj de la Stockholm. Compania a cerut autorităților moldovene să continue să îndeplinească contractul de concesiune, sau să-i returneze 883 de milioane de euro. În august 2022, arbitrajul a respins cererea Avia Invest.
Potrivit ministrului Justiției de atunci, Sergiu Litvinenco, arbitrajul a confirmat că Avia Invest nu a investit în dezvoltarea aeroportului. În luna noiembrie anul trecut, Curtea de Apel Chișinău a menținut hotărârea de reziliere a contractului de concesionare. Ca urmare, autoritățile au anunțat că Aeroportul Internațional Chișinău a trecut în gestiunea statului.