Economic

Aeroportul Internațional Chișinău ar putea fi inclus în lista bunurilor nepasibile privatizării

Aeroportul Internațional Chișinău ar putea fi inclus în lista bunurilor care nu pot fi privatizate. Un amendament în acest sens a fost înregistrat de președintele Comisiei economie, buget și finanțe, Radu Marian. Potrivit deputatului PAS, această modificare va garanta că instituția rămâne în proprietatea statului și „va corecta o nedreptate comisă în timpul guvernărilor precedente”.

Gestionarea aeroportului de către stat garantează că serviciile aeroportuare sunt în beneficiul publicului și ale economiei naționale, a afirmat la Radio Moldova directorul executiv al Centrului Analitic „Economica” Marin Gospodarenco.

„Gestionarea Aeroportului de către stat asigură că serviciile aeroportuare sunt prestate în beneficiul publicului până la urmă și că interesele cetățenilor, ale economiei naționale, sunt prioritare în deciziile legate de tarife, dezvoltare și investiții. Astfel, posesia Aeroportului de către stat deschide noi oportunități pentru investiții, în modernizare și dezvoltare. Guvernul pe de altă parte, poate să aloce resurse financiare și să implementeze strategii pentru a îmbunătăți infrastructura aeroportuară facilitând creșterea traficului aerian, a turismului în țară”.

Pe de altă parte, mai spune Marin Gospodarenco, gestionarea Aerogării de către stat implică și anumite riscuri.

„Există riscul de influențe politice și birocrație excesivă, care ar putea afecta eficiența și calitatea serviciilor. Este esențial să luăm o decizie echilibrată, având în vedere beneficiile și riscurile implicate și consultând părțile interesate și experții. Deciziile legate de angajări, investiții și tarife, tot pot fi influențate de politicieni”.

Aeroportul Internațional Chișinău a fost concesionat în anul 2013, atunci când a devenit proprietatea companiei Avia Invest, controlată de Ilan Șor. Contractul de concesiune, stabilit pentru o perioadă de 49 de ani, obliga compania să efectueze investiții de peste 240 de milioane de euro. Din 28 martie, Aeroportul nu mai este administrat de compania „Avia Invest”, ci a trecut în gestiunea statului, iar procesul de preluare a activelor a demarat.

Pe 3 aprilie 2023, șefa statului, Maia Sandu, a declarat că Aeroportul Chișinău este, din nou, al cetățenilor, menționând că urmare a schemelor din 2013, statul a pierdut venituri în valoare de 1,6 miliarde de lei.

Cu toate acestea, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a declarat anterior că Aeroportul Chișinău trebuie transmis în concesiune, deoarece bugetul de stat al Republicii Moldova nu dispune de 6 miliarde de lei pentru dezvoltarea acestuia. Oficialul spunea că aeroportul ar putea fi gestionat de o companie germano-franceză, însă nu a dezvăluit numele acestei companii.

Inițiativa deputatului PAS - noi oportunități pentru licitațiile ulterioare pentru închirierea spațiilor de la Aeroport?

Pe lângă faptul că Aeroportul ar putea poate fi inclus în lista bunurilor nepasibile, amendamentul propus de Radu Marian, îi oferă Agenției Proprietăți Publice (APP) pârghii de a relansa licitația pentru închirierea spațiilor de la Aeroport și a aplica condiții mai avantajoase pentru a atrage cât mai multe companii serioase.

De exemplu, să extindă și termenul de transmitere în chirie a spațiilor de la 3 la 5 ani. Pentru a face acest lucru, e nevoie de o modificare a legii în Parlament, și anume a include Aeroportul în lista a bunurilor statului nepasibile pentru privatizare. Gruparea criminală Șor încă controlează anumite spații comerciale la Aeroport și trebuie alungată de acolo. Vom crea condițiile pentru ca acest lucru să se întâmple cât mai curând”, a spus Radu Marian în cadrul unui briefing de presă.

În ianuarie 2024, Agenția Proprietății Publice a anunțat că a inițiat, în comun cu Aeroportul Internațional Chișinău, procesul de demarare a licitației cu strigare pentru locațiunea activelor neutilizate din Aeroportul Chișinău, destinate activității de Travel Retail & Food and Beverages, cunoscute ca: Zona Sterilă și Zona Duty Free. Potrivit APP, în incinta spațiului ce urmează a fi oferit în chirie vor fi desfășurate activității de comercializare de produse, activitate de alimentație publică și vânzări cu amănuntul a serviciilor și bunurilor specifice utilizatorilor unui aeroport internațional.

Prima licitație de la aeroport a fost anulată din motiv că au participat doar două companii. „LeBridge și Lagardere, ceea ce nu asigură o concurență suficientă” La începutul lunii martie, autoritățile au anunțat o nouă licitație, iar la 25 martie una dintre cele două companii care tindeau la locațiunea spațiilor comerciale de la Aeroportul Internațional Chișinău a anunțat că s-a răzgândit și că nu va mai participa la licitația repetată.

CITEȘTE și: Licitația pentru spațiile comerciale de la Aeroportul Chișinău a fost anulată din lipsa concurenței

Termenul de depunere a ofertelor de participare la licitație s-a finalizat pe 15 aprilie. Ulterior pe 17 aprilie, reprezentanții AIC au anunțat că licitația privind închirierea spațiilor comerciale de la Aeroportul Chișinău a fost sistată din nou din motiv că compania Lagardere Travel Retail, singura care a depus dosarul, nu ar fi prezentat „toate documentele justificative pentru a se califica în etapa finală”.

Pe 3 mai curent, APP a anunțat că licitația de la Aeroport va fi relansată, iar condițiile de participare – ajustate. Modificări vor fi aplicate și caietului de sarcini.

APP va recomanda Aeroportului să includă în documente explicații suplimentare și detaliate ale criteriilor de participare, fără a lăsa loc de interpretări.

Se va mai recomanda reducerea numărului de aeroporturi în care participanții trebuie să își demonstreze activitatea de la 10 la 7 și divizarea licitației în două loturi distincte, pe domenii, unul pentru magazine și altul pentru restaurante

CITEȘTE și: O nouă licitație la Aeroport: APP cere modificarea condițiilor și extinderea termenului de transmitere în chirie a spațiilor comerciale

82 la sută dintre moldoveni consideră că Aeroportul din Chișinău trebuie să rămână în posesia statului și doar 11 procente cred că acesta ar trebuie concesionat. Acestea sunt datele unui sondaj de opinie, realizat de IMAS, în luna februarie.

Citește mai mult